Co vařit bez masa?

Co vařit bez masa?

Zeleninové rizoto

Někdy když mám chuť na něco výživného a sytého, otočím se směrem k rizotu. Ale nejenom k jakémukoliv rizotu, k zeleninovému rizotu. Rizoto je tak drahocenné právě pro svou všestrannost - jakoukoliv zeleninu, kterou máte na skladech doma, můžete jednoduše přidat a je hotovo. Zatímco pokud bychom chtěli vařit s masem, pravděpodobně bychom museli vyrazit na nákup. A to není vždy ti nejpohodlnější.

Takže jak na to? Zjistěte sami! Začněte s máslem nebo kokosovým olejem a cibulí, kterou necháte zesklovatět. Jakmile se cibule zesklovatí, přidáte rýži a zamícháte, abyste ji obalili olejem. Pak přidáte zeleninu - obecně platí, že tu, která trvá nejdéle na vaření, přidáte první. Například můžete začít s mrkví nebo celerem, než přidáte papriku nebo cukety. A pak stačí jenom hezky pomalu přilévat vývar a míchat, dokud rýže není krásně křehká.

Saláty nesaláty

Mnozí z nás mají představu, že salát je stále něco na úrovni přílohy nebo lehkého oběda. Ale já jsem tady, abych vám řekla, že saláty mohou být také plnohodnotným jídlem. Ano, přesně tak. Je otázkou, co do nich přidáte. No a pak je zde skvělý trik, jak salát obohatit o protein bez nutnosti masa - přidat do něj luštěniny, jako jsou čočka, cizrna nebo fazole. Díky nim je salát náš filling a zároveň získá jemnou nasládlou chuť a zdravé tuky.

Navíc salát lze servírovat teplý i studený, takže se hodí na jakékoliv roční období. Chceme-li ho ochutnat, můžeme použít různé druhy olejů, octa a dalších koření. Je to skvělá volba jak pro návštěvu, tak pro obyčejný rodinný oběd. Je ideální pro lidi, kteří trpí nadváhou nebo diabetes.

Pečivo bez masa

Jestli jste jako já a rádi pečete, pak byste měli vědět, že pečivo lze vytvářet také bez masa. Vyzkoušejte například úžasné veganské burgery z červené čočky, které jsou plné proteinu, zdravých tuků a vlákniny. Stojí za to si je oblíbit nejen kvůli své vynikající chuti, ale také kvůli jednoduchosti přípravy a dostupnosti všech ingrediencí.

Veganské burgery jsou také skvělou alternativou pro lidi, kteří se zabývají přípravou jídla na grilu. S grilováním se často spojuje maso, ale věděly jste, že můžete grilovat také zeleninu nebo houby a dokonce i veganské burgery? Navíc pokud už máte hotové základní ingredience na veganské burgery, můžete je udělat také například na pizza těsto a použít je jako náplň pro pizza kapesníky.

Kulajda bez masa

Když se řekne česká kuchyně, jistě si většina z nás vybaví něco s masem. Takže co takhle pustit se do něčeho tradičního, ale bez masa? Sama jsem velký fanoušek kulajdy, která je sice tradičně dělaná s kousky masa, ale já ji mám ráda i bez nich a rozhodně mi to neubírá na chuti.

Při vaření kulajdy bez masa je důležité dbát na jednu věc, a to je vývar. Vždycky ho dělám z čerstvé zeleniny a bylinek s trochou soli a pepře, a díky tomu je vždy plný chuti a dokáže pohládít duši. Zjemnit kulajdu poté můžeme smetanou nebo jenom trochou mléka. A vajíčko na vrchu? To by samozřejmě nemělo chybět!

Houby na tisíc způsobů

Houby jsou další mou oblíbenou alternativou k masu. Jsou výborným zdrojem proteinů, vlákniny a několika vitamínů a minerálů, zvláště vitamínu B a selenu. Navíc jsou hodně nízkokalorické a díky svému jedinečnému složení dodávají pocit nasycení.

Můžete je přidat do omáček, polévek, těstovin, pečiva i salátů. Já osobně doslova miluju grilované houby na bylinách, což je například skvělé předkrm v léte. Ale houby jdou také fantasticky do omáček nebo jako náplň do palačinek. Kromě toho je můžeme také sušit a používat jako přísadu do různých pokrmů, například risotta nebo omáček.

Zdravé sladkosti

A konečně, žádné jídlo by nebylo úplné bez nějakého toho dezertu, že? Já osobně miluju dezerty a to zejména ty zdravější varianty. Proto je mou další tipem sladkost bez masa - banánový chléb. Je to něco, co lze snadno a rychle připravit a chuťově je to bomba.

Banánový chléb je vynikající možnost jak pro snídani, tak pro odpolední svačinu nebo sladkost k čaji. Navíc můžete přidat různé ořechy, semínka, ovoce nebo dokonce čokoládu pro ještě bohatší chuť. A nejlepší na tom je, že pokud máte přebytečné zralé banány, které už byste nejedli samotné, můžete je takto využít a nic se nezahodí.

Lenka Rozsypalová

Jsem Lenka Rozsypalová, profesionální gastronomka s více než 20letou kariérou. Své nápady, postřehy a znalosti sdílím ráda v článcích o receptech a vaření. Mým štěstím je, že mohu spojit svou profesní dráhu s něčím, co mě skutečně baví – s vařením a psaním. Mým koníčkem je také objevování nových surovin a jejich vzájemných kombinací při tvorbě receptů.

Související příspěvky

Tyto příspěvky se vám mohou také líbit

Rychlé recepty: Co dobrého a rychlého si připravit k jídlu?

Jaké potraviny by děti do 2 let neměly jíst? Zásady správné výživy nejmenších

Napsat komentář

© 2024. Všechna práva vyhrazena.